اقتصاد دانش بنیان در دایره بی مهری و نوپایی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه استان ها: به مناسبت های مختلف از بی توجهی ها و بی مهری ها به سرآمدان پژوهش و فناوری سخن گفته شده است. هرچند تأکیدها و پیگیری های مکرر رهبر معظم انقلاب، سبب شده تا حدودی به جامعه نخبگانی توجه گردد و در سال های اخیر حمایت هایی اجرا شده است اما عرصه و حوزه پژوهش و فناوری کشور هم خالی از اشکال نیست و فعالان این حوزه به دلیل کم تجربگی و نوپایی دچار ضعف هایی هستند که قابل آنالیز است.

اقتصاد دانش بنیان در دایره بی مهری و نوپایی

به همین مناسبت و در راستای آشنایی با دستاوردهای نوآورانه بومی استان، با سه نفر از برگزیدگان و نخبگان و یکی از متولیان مهم حوزه و فناوری مصاحبهیی داشتیم که به این توضیح است:

یک مخترع سامانه کنترل و قرائت از راه دور و فروش اعتباری کنتور با بیان اینکه سطح فناوری اختراع با توجه به تجمیع سه سامانه کاملاً نوین بوده و در هیچ کجای جهان مشاهده نمی گردد، گفت: این قابلیت تا حدود زیادی هزینه های مشتری را کاهش می دهد و تمامی نیازهای مشتری را در یک محصول تأمین می نماید.

راه توسعه علم و فناوری با پشت میز نشینی میسر نمی گردد

محمد حسین الله دادی با تأکید بر اینکه این سیستم جانبی نصب شده در کنتور آب، مصرف آب را به صورت هوشمند و منظم مدیریت می نماید، اظهار کرد: سطح فناوری با توجه به تشخیص جریان معکوس در محصول می تواند هر گونه برگشت آب ناشی از انشعابات غیر مجاز (ورود آب از انشعاب غیر مجاز و برگشت آب از کنتور) را به صورت لحظه ای شناسایی نموده و از علاوه بر افزایش دقت محاسباتی، هوشمندی محصول را باعث گردد.

وی امنیت بالای اطلاعات، هوشمندی، دقت بالا، قیمت پایین و تغییر پذیری، قابلیت استفاده از برق شهری و شارژخورشیدی را از ویژگی منحصر به فرد این سامانه اعلام نمود و گفت: یکی از ویژگی های مهم این سامانه قابلیت نصب در نقاط کم دسترس مانند بیابان ها، باغ ها و اماکن دور دست است.

این مخترع و کارآفرین برتر با بیان اینکه این سامانه دارای مجوز رسمی از وزارت نیرو و مورد تأیید و استفاده شرکت آب و فاضلاب استان و دارای ثبت اختراع است درباره موانع و مسائل پژوهشی شرکت های دانش بنیان، اضافه نمود: متأسفانه خیلی از مخترعان و مبتکران آشنایی با بازار ندارند و زمینه تجاری سازی محصول خود را نمی دانند.

وی خود محوری و تعصب بی جا به ایده های محوری را معضل مهم بعضی از صاحبان پژوهش و فناوری بیان نمود و گفت: پاشنه آشیل پژوهش و فناوری ما کم تجربگی صنعتی و کم همتی کاربر و ناکارآمدی طرح هاست.

الله دادی با تأکید بر اینکه راه توسعه و رشد علم و فناوری با پشت میز نشینی و اتوماتیک دست دریافت میسر نمی گردد، گفت: صبر، همت مضاعف و سخت کوشی کلید باروری و توسعه یک ایده فناورانه است.

تأمین تسهیلات مالی صاحبان ایده

مجید شریفی، فراوری کننده متنوع ترین و ابتکاری ترین انواع نبات های زعفرانی استان قم است که با شناخت حرفه ای و آگاهانه دائقه مشتری به صادرات جهانی دست یافته است.

وی با بیان اینکه حجم وسیعی از محصولات فراوریی اش به کشورهایی مانند آلمان، کانادا، فرانسه و بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه و آذربایجان صادر می گردد، اظهار کرد: کیفیت بالا، رعایت کامل شئونات بهداشتی و تنوع و بسته بندی زیبا را از عوامل موفقیت ماست.

این کارآفرین حوزه مواد غذایی که توانسته اشتغال زایی 15 نفر را فراهم کند، گفت: در طراحی بسته بندی کالا و فراوری نبات های چوبی دارای ثبت اختراع هستیم.

شریفی، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات غیر نفتی را از مهم ترین روینمودهای خود در ورود به فراوری کالا اعلام نمود و اضافه نمود: واقعاً جای مباهات دارد که توانسته ایم با اشتغال زایی در منطقه محروم و پرآسیب اجتماعی نیروگاه قم، وارد بازارهای جهانی شویم.

وی حمایت از طرح های پژوهشی و ابتکاری بنگاه های زود بازده و کوچک را از مهم ترین عوامل توسعه استان بیان نمود و گفت: به نظرم تأمین تسهیلات مالی صاحبان ایده می تواند به اقتصاد جامعه یاری نموده و زمینه سوء آسیب های اجتماعی را کاهش دهد.

نبود فرهنگ استفاده و توجه به محصولات دانش بنیان

مدیر یکی دیگر از شرکت های دانش محور که در طراحی و ساخت دستگاه گوهرتراشی نیمه اتوماتیک فعالیت دارد نیز در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: این دستگاه در واقع یک نوع سیستم عامل جدید و فناورانه برای تراش انواع نگین های انگشتری است و نسبت به روش های سنتی تا 5 برابر راندمان فراوری دارد.

مجید بلالی با اشاره به اینکه این اختراع دارای تأییدیه رسمی از سازمان پژوهش های علمی ایران و ثبت اختراع است گفت: میزان دقت و ظرافت دستگاه گوهر تراشی با روش های سنتی تراش قابل مقایسه نیست.

دارنده جایزه علمی خوارزمی با بیان اینکه فراوری بر پایه ایده های دانش بنیان عین تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: متأسفانه وجود نظام سرمایه داری، نگاه های سنتی و تنگ نظرانه راه خلاقیت و فناوری جوانان خوش فکر استان را بسته است.

وی با طرح این مطلب که کسی که ثبت اختراع و جایزه علمی خوارزمی دارد، دیگر نیازی به اثبات خود ندارد، اضافه نمود: بعضی از سرمایه گذارها به دنبال سود یک جانبه هستند و نگاه سوداگرانه به مباحث علمی و فناوری دارند.

این مخترع برگزیده صنایع دستی از نبود فرهنگ استفاده و توجه به محصولات دانش بنیان گلایه کرد و گفت: متأسفانه فرهنگ پژوهش محوری در قم هنجار نشده و اغلب فارغ التحصیلان به دنبال شغل ثابت و درآمد راحت هستند.

بلالی با بیان اینکه استان قم پتانسیل های خوبی در حوزه ابتکارات علمی دارد، گفت: از آنجا که به منابع انسانی و نخبه پروری توجهی نمی گردد هیچگاه طرح ها و ایده های فناوری به سمت کاربردی شدن و درآمدزایی نمی روند.

مدیر شرکت دانش بنیان آبتین گوهر افزار پیشرو به جوانان توصیه کرد در این دوران به دنبال هیجانات کاذب و آزمون و خطاهای بی مورد نباشند و اظهار کرد: تا زمانی که درآمد زایی در حوزه پژوهش و فناوری با میزان دریافت سود بانکی مقایسه گردد، توسعه اقتصاد شکل نمی گیرد.

بنگاه های زود بازده راهبرد ایجاد اشتغال

در ادامه مصاحبه با کارآفرینان و نخبگان حوزه فناوری، با یکی از متولیان و مدیران علم و فناوری درخصوص نیازها و مسائل حوزه پژوهش و فناوری مصاحبه کردیم.

سید حسین اخوان علوی با اشاره به تاریخچه و سیر تطور پژوهش در استان گفت: حدود 12 سال است که استان قم به صورت رسمی و گستره برنامه های مدونی برای هفته پژوهش تدارک دیده است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر پای فناوری به مباحث علمی و فناوری باز شده است، اظهار کرد: کاربردی شدن و ملموس شدن پژوهش و فناوری در زندگی مردم دوران ابتدایی خود را طی می نماید.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با تأکید براینکه کشور چاره ای جز استفاده از مؤلفه ها و برآیندهای علم و فناوری ندارد، گفت: رویکرد سران کشور به سمت تقویت و تکیه زدن بر اقتصاد دانش بنیان است بنابراین هرچند به مرور و تدریجی اما بالاخره باید نیازها و کمبودهای عرصه های مختلف جامعه با دستاوردهای نخبگان، پژوهشگران و طرح های شرکت های دانش بنیان به انتها برسد.

اخوان علوی با اشاره به بحران بیکاری در جامعه گفت: در حال طبیعی دولت برای ایجاد هر شغل باید بیش از 300 میلیون و حتی تا یک میلیارد تومان سرمایه گذاری کند.

وی با اعلام اینکه تنها راه مبارزه با بحران بیکاری توجه و سرمایه گذاری بر بنگاه های کوچک زود بازده و اقتصاد خرد است، گفت: به طور میانگین یک کارگاه دانش محور با مدیریت کارآفرینان تحصیل نموده می تواند با تزریق تسهیلات 50 میلیون تومانی برای سه نفر شغل پایدار ایجاد کند.

اخوان علوی با اعلام اینکه افق های روشنی برای حمایت و استفاده از توانمندی های شرکت های دانش بنیان ترسیم شده است گفت: طرح ها و تجربیات شرکت های دانش بنیان و توانمندی های نخبگان و کارآفرینان آرام آرام در حال تأثیر گذاری و نفوذ در نیازمندی های استان قم است.

به هرحال آنچه که مبرهن است لزوم توجه به اقتصاد غیرنفتی با موضوع اقتصاد دانش بنیان هستیم. مالی که نیازمند حمایت از شرکت های دانش بنیان و برآمده از نخبگان و سرآمدان دانشگاهی است. با همین توجه و اهمیت است که کم تجربگی ها و ضعف های مالی و حتی دانشی فناوران و نخبگان رفع شده و می توانند وارد عرصه فراوری و بازار کشور شوند.

iranpixfa.ir: ایران عکس | مجله ایران گردی، صنعت گردشگری و مسافرتی ایران

genarena.ir: مجله آرنا، وبلاگ تفریحی، سرگرمی و خبری

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 52820

به "اقتصاد دانش بنیان در دایره بی مهری و نوپایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد دانش بنیان در دایره بی مهری و نوپایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید