خبرنگاران رییس پژوهشگاه علوم انسانی: بدون پژوهش تصمیم نگیریم

به گزارش مجله سرگرمی، تهران-خبرنگاران- رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: باید عادت کنیم بدون پژوهش تصمیم نگیریم، سیاست ورزی نکنیم و گزاره های حاوی تصمیم گیری را بیان ننماییم.

خبرنگاران رییس پژوهشگاه علوم انسانی: بدون پژوهش تصمیم نگیریم

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش خبرنگاران، نشست خبری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعاتی فرهنگی بعد از ظهر امروز دوشنبه به صورت مجازی و با حضور حسینعلی قبادی، رییس این پژوهشگاه به مناسبت هفته پژوهش برگزار گردید.

بدون پژوهش تصمیم نگیریم

وی در این نشست با بیان اینکه باید عادت کنیم بدون پژوهش تصمیم نگیریم، سیاست ورزی نکنیم و گزاره های حاوی تصمیم گیری را بیان نکنیم، تاکید نمود: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کوشش در جهت حرکت به سوی چارچوب برنامه توسعه راهبردی دارد. منشور ما دانایی محوری و حرکت به سوی پژوهشگاه بدون دیوار و عرضه پژوهش های کاربردی به جامعه است.

قبادی درباره راه اندازی مرکز نوآوری های علوم انسانی، گفت: مراحل عملی پژوهش های کاربردی توسط این مرکز در حال راه اندازی است. امسال بر اساس توافق با شهرداری منطقه 6 تهران در کوشش هستیم با بهره گیری از شاخه های مختلف علوم انسانی، این اقدام را عینی تر پیش ببریم.

به گفته رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، این مرکز تعاریف مشخصی دارد که با پشتیبانی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری تشکیل می گردد و در چارچوب کاربردی سازی دانش فعالیت می نماید و نگاه بالینی به علم دارد.

وی تاکید نمود: مرکز نوآوری علوم انسانی در واقع تسهیل گری است که دانش را به واسطه مردم در اختیار مردم می گذارد؛ بنابراین تصدی گری در آن وجود ندارد.

قبادی یادآور شد که این مرکز از یک سال و نیم گذشته در زمینه گردشگری و آسیب های اجتماعی وارد میدان شده است و اکنون باید شتاب بیشتری به خود گیرد.

تشریح برنامه های هفته پژوهش

در این نشست خبری، علیرضا ملایی توانی، معاون پژوهشی و رییس ستاد هفته پژوهش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره برنامه های هفته پژوهش، گفت: پژوهش های علوم انسانی، مسوولیت اجتماعی، چشم انداز ایران در قرن آینده، شعار امسال هفته پژوهش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. به منظور تحقق این شعار، سه محور را برای برگزاری مراسم هفته پژوهش در نظر گرفتیم و طی فراخوانی از پژوهشگران داخل و خارج پژوهشگاه درخواست مشارکت کردیم.

وی اضافه کرد: نخستین محور، علوم انسانی در قرن 15 خورشیدی نقد راه رفته و ترسیم افق آینده است. در آستانه تغییر یک قرن هستیم و برای اینکه میدان را برای تحقیق و تفکر در این باره باز نموده باشیم، فراخوانی دادیم که استادان بیرون و درون پژوهشگاه به آنالیز این محور بپردازند.

به گفته ملایی توانی، قرن گذشته قرن جدیدی بود، چون علوم انسانی جدیدی را در قرن جدید تاسیس کردیم. بیش از صد و یک سال از تاسیس دارالفنون در ایران می گذرد و طی این مدت ما نهادهای آموزشی بی شماری را در ایران تاسیس کردیم و امروز انبوهی از متفکران پرورش پیدا کردند که امیدواریم در قرن آینده ثمرات کمی به ثمرات کیفی در قرن آینده برسد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: محور دوم، بحران کرونا و مسوولیت اجتماعی علوم انسانی است. اصحاب علوم انسانی هم به دنبال کاهش آسیب های این بحران هستند که استقبال خوبی از سوی پژوهشگران داخلی و خارج از پژوهشگاه درباره این محور انجام شده است.

ملایی توانی با اشاره به محور سوم با عنوان لحظه هایی با ارباب معرفت، گفت: این محور مقدمه ای برای برگزاری کنفرانسی دیگر است و به بازخوانی تجربه متفکران عظیم می پردازد. افرادی که سنت های علمی پیشینیان را طی نموده اند و افق هایی را باز نموده اند.

معاون پژوهشی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همچنین از انتشار ویژه نامه ای به مناسبت هفته پژوهش اطلاع داد و گفت: این ویژه نامه حاوی مجموعه فعالیت های پژوهشگاه در سال گذشته است. همچنین سالنامه پژوهشگاه را که حاوی عملکرد سه سال گذشته بود، فراهم کردیم که عملکرد گروه های مختلف را در این نهاد پژوهشی نشان می دهد.

رییس ستاد هفته پژوهش علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اضافه کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا، امسال نمایشگاه هفته پژوهش به صورت مجازی برگزار می گردد که در آن کتاب های جدید امسال، نشریات علوم انسانی، عکس های مرتبط با بیماری های پاندمی قرن اخیر به نمایش گذاشته می گردد.

شکل گیری حلقه های پژوهشی در علوم انسانی

ملایی توانی همچنین به شکل گیری حلقه های پژوهشی در علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اشاره نمود و گفت: این حلقه ها به معنای شکل گیری هسته هایی است و بعضی از پژوهشگران که به دنبال موضوعی هستند، آن را از منظر بین رشته ای و فرا رشته ای می کاوند؛ این حلقه ها در هفته پژوهش به صورت رسمی معرفی می شوند.

وی همچنین از برگزاری 25 نشست تخصصی در هفته آینده اطلاع داد و گفت: این محورها ذیل محور اول و دوم است و بین سه تا پنج سخنران در آن حضور دارند.

ملایی توانی درباره تقدیر از پژوهشگران برتر، اظهار داشت: پژوهشگران برگزیده سال 99 در هفته پژوهش معرفی و 6 پژوهشگر برگزیده و شایسته تقدیر، کارمندان و دانشجویان نمونه تجلیل می شوند.

به گزارش خبرنگاران، هفته پژوهش در روزهای 22 تا 27 آذرماه از سوی مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و آموزش عالی کشور برگزار می گردد.

iranpixfa.ir: ایران عکس | مجله ایران گردی، صنعت گردشگری و مسافرتی ایران

genarena.ir: مجله آرنا، وبلاگ تفریحی، سرگرمی و خبری

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: ایرنا
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 122799

به "خبرنگاران رییس پژوهشگاه علوم انسانی: بدون پژوهش تصمیم نگیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رییس پژوهشگاه علوم انسانی: بدون پژوهش تصمیم نگیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید