شانس واقعی برای احیای برجام

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: پایگاه آمریکایی وُکس در گزارشی مذاکره غیرمستقیم آینده میان واشنگتن و تهران در وین را نخستین شانس واقعی ایران و آمریکا برای احیای برجام دانست.

شانس واقعی برای احیای برجام

به گزارش خبرنگاران؛ الکس وارد، تحلیلگر سیاست خارجی و امنیت ملی در پایگاه خبری-تحلیلی Vox در مطلبی با عنوان نوشته است:

به عنوان بخشی از فرایند حفظ توافق هسته ای ایران، واشنگتن و تهران در هفته جاری در اتریش ملاقات خواهند کرد.

پس از ماه ها بی تحرکی، خاتمه ایالات متحده و ایران اولین فرصت واقعی خود برای احیای توافق هسته ای 2015 را در هفته آینده خواهند داشت.

روز سه شنبه، مقامات ایران، اتحادیه اروپا، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان و آلمان در وین پایتخت اتریش ملاقات می نمایند تا درباره چگونگی بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای چندجانبه ای که دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شد، رایزنی نمایند. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام/JCPOA) توافقی است که بسیاری دوست دارند به حیات خود ادامه دهد زیرا در ازای برطرف تحریم ها توسعه هسته ای ایران را مهار می نماید.

مذاکره ایران و آمریکا در 2 اتاق جداگانه

سخنگوی وزارت امور خارجه ند پرایس در گفت وگو با من تأیید کرد که

ند پرایس ادامه داد: که مورد بحث قرار خواهد گرفت، شامل برای بازگشت به انطباق با مفاد برجام، و نیز برای پیروی از تعهدات خود، است.

او در عین حال ادامه داد: اما معتقدیم که این یک گام مثبت رو به جلو است.

چنانچه در ویدئوی زیر آمده، خانم جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید نیز در نشست خبری روزانه، با تکرار اظهارات ند پرایس، تصمیم دولت بایدن را برای خبرنگاران تشریح می نماید.

نویدبخش است، اما هنوز از جنگل خارج نشده ایم

تحلیلگران با وی موافق هستند. معاون مدیر و کارشناس مسائل هسته ای در اندیشکده معتبر و پرنفوذ در واشنگتن دی سی، گفت: این نویدبخش است که گروه های کارشناسی برای بحث در خصوص موضوعات اصلی یعنی کاهش تحریم ها و عقبگرد هسته ای ملاقات می نمایند، اما توجه کنید که (به معنای تداوم شرایط سخت و خطرناک).

حیات توافق ایران به حمایت نیازمند است. این جلسه ممکن است یاری کند تا دوباره احیا گردد.

جلسه هفته آینده، که اولین بار توسط گزارش شد، یک اقدام قابل توجه است و پس از ماه ها اعلام موضع توسط واشنگتن و تهران صورت می گیرد.

هسته اصلی معامله ایران یک بده بستان ساده بود: تهران در ازای کاهش تحریم های ایالات متحده و سایر امضانمایندگان که بسیار مورد نیازش بود، توسعه هسته ای خود را به شدت محدود می نماید. اما آمریکا سه سال پیش با خروج ترامپ از توافق، پیمان شکنی کرد و تحریم های خود را مجدداً اعمال کرد. و این امر به موازات شیوع ویروس کرونا منجر به آسیب چشمگیر اقتصاد ایران شد.

در پاسخ، تهران به عنوان یک تاکتیک اعمال فشار متقابل، تعهدات خود را نقض کرد. ایران در سلسله اقداماتی، غنی سازی اورانیوم در سطوحی فراتر از محدوده تعیین شده در توافق را شروع کرد.

این امر پس از ورود بایدن به دفتر منجر به بن بست شد. اگرچه دولت جدید تمایل به بازگشت به توافق را نشان داد، اما گفت که تا زمانی که ایران پایبندی به تعهدات را از سر نگیرد، هیچ تحریمی برداشته نخواهد داشت. در همین حال، تهران گفت که آمریکا ابتدا باید مجازات های اقتصادی را لغو کند، هم به عنوان نشانه حسن نیت و هم برای خاتمه دادن به بی عدالتی که از زمان خروج واشنگتن از توافق حاکم بوده است.

تیم بایدن کوشش های زیادی برای شکستن بن بست انجام داد. به عنوان مثال در ماه فوریه واشنگتن پیشنهادی را برای گفتگوهای غیررسمی با تهران با میانجی گری اتحادیه اروپا پذیرفت. اما ایران به این موقعیت پاسخ منفی داد، و یک مقام رسمی گفت برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی، زمان مناسبی نیست.

همچنین هفته گذشته، پالیتیکو گزارش داد ایالات متحده پیشنهادی به تهران ارائه داده که تهران غنی سازی اورانیوم و کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته را متوقف کند و در ازای آن بخشی از تحریم ها لغو گردد، اما ایران بار دیگر این پیشنهاد را رد کرد.

احتمال ملاقات مستقیم ایران و آمریکا برای نهایی کردن طرح بازگشت به برجام

نقطه ضعف ملاقات هفته آینده این است که ایالات متحده و ایران به طور مستقیم تعامل نخواهند داشت، اقدامی که وزیر خارجه ایران جواد ظریف غیرضروری دانست. سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحد، پرایس به من گفت .

به نظر می رسد این امر باعث درک بهتر واشنگتن و تهران از نحوه پیشبرد احیای توافق هنگام ترک وین گردد.

روز آدینه یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به وال استریت ژورنال گفت: در این مرحله ، به نظر می رسد که آن ها (ایرانیان) علاقه کمتری به برداشتن گام های اولیه دارند و بیشتر مایل اند را تعریف نمایند. .

بروئر که در کاخ سفید دولت اوباما در حوزه مسائل هسته ای ایران کار می کرد، گفت: به آن به عنوان دو بازه زمانی نگاه کنید.

الکس وارد در خاتمه گزارش خود نوشت: بطور کلی، بعید است که حاصل گفت وگوهای سه شنبه در وین، توافق بر سر یک راستا فراگیر رو به جلو باشد. اما مذاکرات می تواند باشد.

iranpixfa.ir: ایران عکس | مجله ایران گردی، صنعت گردشگری و مسافرتی ایران

genarena.ir: مجله آرنا، وبلاگ تفریحی، سرگرمی و خبری

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 139649

به "شانس واقعی برای احیای برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شانس واقعی برای احیای برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید