عدم پیوستن ایران به اف ای تی اف چه پیامدهایی دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران : سیدکمال سیدعلی گفت بررسی مجدد اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش زمینه ای است که می تواند مذاکرات آینده برجام را تحت تأثیر قرار دهد.

عدم پیوستن ایران به اف ای تی اف چه پیامدهایی دارد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرآنلاین، پیش از این محسن رضایی از آغاز بررسی دوباره اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده بود و از سوی دیگر لعیاجنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری نیز خبری مهم در این راستا را گفت.

به گفته وی رهبر معظم انقلاب با درخواست دولت برای تمدید مهلت بررسی لوایح اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کرده است.

سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق بانک مرکزی و رییس پیشین صندوق ضمانت صادرات درباره ضرورت بررسی دوباره موضوع اف ای تی اف می گوید:هرچند من اطلاعات کافی از پیش زمینه های بررسی دوباره این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارم امامی توانم حدس بزنم چرا چنین موضوعی مجدداً در دستور کار بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به روی کار آمدن بایدن در آمریکا می گوید: شمارش معکوس برای آغاز دور تازه مذاکرات در حال انجام است و اگر قرارباشد مذاکرات برجام در دور جدید خود به موفقیت دست پیدا کند،بدون پیوستن ایران به اف ای تی اف هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

وی تاکید کرد:به هر روی ایران دیر یا زود از موقعیت تحریمی خارج می شود اما اگر روابط بانکی ایران با دنیا برقرار نشود، کاری ازپیش نخواهد رفت .

او تاکید کرد:یکی از مهمترین و راهگشاترین اقداماتی که در شرایط کنونی می تواند صورت بگیرد،بررسی شرایط ایران پس از ورود به لیست سیاه اف ای تی اف است، گفت:برخی با استناد به این که پیوستن به اف ای تی اف هیچ مسئله ای از مسائل انبوه ایران،در شرایط تحریمی حل نمی کند، مانع پیوستن ایران به این کنوانسیون بین المللی شدند اما حقیقت این بود که بخشی از بانک های بین المللی که سرمایه گذاران آمریکایی داشتند به دلیل تحریم های آمریکا مایل به همکاری با ایران نبودند.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: در همین شرایط تحریمی ما با بانک های کوچک بین المللی نیز روبرو بودیم که خود مشمول تحریم های آمریکایی بودند و در نتیجه حاضر بودند با ما همکاری کنند.به عنوان مثال برخی از بانک های روسیه و ترکیه خودشان به دلیل آن که سرمایه گذاران آمریکایی نداشتند و مشمول تحریم های این کشور بودند،با ایران همکاری می کردند اما همین بانک ها به واسطه مقررات اعلامی از سوی اف ای تی اف حاضر به همکاری با ایران نشدند و در نتیجه همکاری های بانکی ایران در شرایطی بسیار سخت و سخت قرار گرفت.

گران می خریم و ارزان می فروشیم

وی گفت: حالا ببینید نتیجه چنین اتفاقی چیست؟ این شرایط سبب شد ما هزینه گزافی را بابت نقل و انتقال پول پرداخت نماییم.سید علیگفت:به عبارت دیگر در کشورهایی مانند افغانستان،عراق و همچنین کشورهایی که بخشی از منابع ما در آنها واقع شده است،هزینه بالای سیستم بانکی به ما تحمیل شد و در نتیجه مجبور شدیم بین 15 تا 20 درصد بیشتر هزینه نقل و انتقال پرداخت نماییم .

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تاکید کرد: همه اینها ناشی از عدم کار کردن با سیستم بین المللی و ریسک بالای ایران بود در نتیجه ما ارزان می فروشیم و گران می خریم و تا زمانی که نتوانیم به این کنوانسیون بین المللی بپیوندیم،این شرایط وجود خواهد داشت.

خودمان تحریم را گسترش دادیم

معاون اسبق بانک مرکزی تاکید کرد اگر بخواهم واضح و شفاف بگویم عدم پیوستن به اف ای تی اف چه شرایطی را برای ایران ایجاد کردلازم است مثالی را به کار بگیرم؛ اگر آمریکا با تحریم های خود ما را از سیستم بانکی بین المللی که خود در آن سهامدار بود محروم کرد مابا عدم پیوستن به این کنوانسیون، خودمان را از سایر بانکهای دنیا محروم کردیم و گسترش تحریم های آمریکا به سایر بانکها را موجب شدیم.

وی گفت :برخی در رابطه با فهرست سازمان های تروریستی اعلامی از سوی اف ای تی اف ملاحظاتی داشتند اما تا جایی که من می دانم دولت ها در این خصوص حقوقی را دارا هستند و از سوی دیگر باید توجه داشت که تمام کشورهای دنیا به لحاظ پولشویی و اقداماتی ازاین5 دست فعالیت هایی دارند که اگر چنین نبود؛طالبان و داعش و القاعده قادر به تامین مالی نبودند.

نتیجه عدم پیوستن ایران به اف ای تی اف چه بود؟

سید علی در توضیح این مطلب اضافه کرد: بسیاری از این سازمانها5 از سوی برخی کشورهای عربی حمایت مالی شدند، به عبارت دیگر کشورهایی که بزرگترین تروریست های دنیا را تربیت و تامین مالی کردند و پولشویی های بزرگ انجام دادند؛ همگی به این کنوانسیون پیوسته اند اما ما با عدم پیوستن به کنوانسیون اف ای تی اف خودمان را در سیبل قرار دادیم،در حالی که می توان با پیوستن به آن بهانه لازم از سایر کشورها را گرفت.

او تاکید کرد:هنوز بسیاری می گویند اگر فردا اف ای تی اف را تصویب کنیم، چه کسی تضمین می دهد که ما مسائلمان حل شود؟درپاسخ به این دسته از افراد باید گفت وقتی عدم پیوستن ما به اف ای تی اف تضمینی برای ماندگاری مسائلمان است چرا نباید به اینکنوانسیون بپیوندیم و بهانه لازم است را از سایر کشورها را بگیریم ؟

او گفت:فهرست کشورهای حاضر در اف ای تی اف را ببینید؛ پاکستان، عربستان،قطر،امارات و کشورهای عربی اطراف و حتی ترکیه که در بسیاری از موارد نیابتی اقدام به تأمین مالی برخی گروه ها کرده است،در کنار افغانستان و عراق و سایر کشورها عضو این کنوانسیون شده اند.در نتیجه بیرون ماندن ما ثمری جز تحریم خودخواسته ما نخواهد داشت و در نتیجه هزینه بالای تحریم بانکی به اقتصاد کشور تحمیل خواهد شد .

iranpixfa.ir: ایران عکس | مجله ایران گردی، صنعت گردشگری و مسافرتی ایران

genarena.ir: مجله آرنا، وبلاگ تفریحی، سرگرمی و خبری

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 126506

به "عدم پیوستن ایران به اف ای تی اف چه پیامدهایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم پیوستن ایران به اف ای تی اف چه پیامدهایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید