عرضه خودرو در بورس ممکن است؟، حذف دلال با معامله روی تابلو شیشه ای

به گزارش ابزار وبلاگ، بسیاری از کارشناسان معتقدند عرضه خودرو در بورس عامل شکننده قیمت ها در بازار است.

عرضه خودرو در بورس ممکن است؟، حذف دلال با معامله روی تابلو شیشه ای

به گزارش خبرنگار ، مدت زمان زیادی نیست که بحث قیمت گذاری خودرو به مرحله نهایی رسید به طوری که در جلسه ستاد تنظیم بازار قرار بر این شد تا قیمت محصولات ایران خودرو 10 درصد و قیمت محصولات سایپا 23 درصد افزایش پیدا کند.

این افزایش قیمت مشکلاتی را برای قطعه سازان و خودروسازان ایجاد نموده است چرا که آنها معتقدند فروش خودرو در درب کارخانه حاشیه بازارهای زیادی ایجاد خواهد نمود.

به گفته کارشناسان این صنعت زمانی که مواد اولیه خودرو در بورس کالا به فروش می رسد، چرا نباید خودرو را در بورس به فروش رساند که اینگونه می توان از افزایش قیمت آن جلوگیری کرد.

فرمول قیمت گذاری خودرو امروز تعیین می گردد

بهنیا سخنگوی انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار ، گفت: قیمت مواد اولیه خودرو که معمولاً شامل فولاد، پتروشیمی، مس و آلومینیوم بوده کاملاً آزاد گذاشته شده یعنی شورای رقابت هیچ گونه سقف قیمتی برای فراوری نمایندگان داخلی آن در نظر نگرفته است.

او با بیان اینکه قیمت مواد اولیه را با ارز آزاد به همراه 10 تا 15 درصد سود در بورس ارائه می نمایند، گفت: سود را کسانی می برند که این مواد را می خرند، اما متاسفانه در کنار آنکه قیمت خودرو که محصول خروجی همین مواد اولیه است بسته و دچار سرکوب قیمتی شد.

سخنگوی انجمن قطعه سازان تشریح کرد: اگر قرار است قیمت خودرو سرکوب گردد یا توسط شورای رقابت برای آن سقف در نظر گرفته گردد، چرا برای مواد اولیه داخلی که با سرمایه گذاری دولت بومی سازی شده این اتفاق نمی افتد؟ معمولا هیچ کشوری در دنیا علاقه چندانی به فروش مواد خام ندارد و در حقیقت مواد خام را داخل بنگاه های فراوریی تبدیل به کالای ساخته شده می نماید، ارزش گذاری آن در کالای ساخته شده است.

بهنیا ادامه داد: همواره این چالش قیمتی را داریم که نرخ خودرو در درب کارخانه یک عدد و قیمت همان خودرو در بازار آزاد بیشتر باشد. اگر قصد داریم یک بار موضوع به طور کامل جمع گردد یا سقف قیمتی که برای خودرو در نظر می گیرند، برای مواد اولیه نیز در نظر بگیرند یا اگر قرار است مواد اولیه آزاد به فروش گردد خودرو را رها کند.

سخنگوی انجمن قطعه سازان گفت: آنچه مردم ناراضی هستند قیمت آزاد بازار خودرو است. خودرو ساز اعلام نموده با توجه به زیان انباشته هر میزانی که افزایش یابد قطعه سازان زیان خواهند کرد که این شرایط نابسامانی دارد بنابراین یا شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار یا شورای سیاستگذاری یا خود وزارتخانه راجع به این موضوع باید شجاعانه راه چاره درست اتخاذ کند در غیر این صورت این مشکل همراه اقتصاد خواهد بود.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار ، گفت: قیمت مواد اولیه طی یک سال گذشته حدود 100 درصد و فقط طی سه ماه گذشته حدود 40 درصد افزایش یافته است.

دبیر انجمن قطعه سازان ادامه داد: بازار هم هوشمند است، مردم هم زمانی که می بینند افزایش قیمت مواد اولیه پیدا می نماید و پایه پولی ضعیف می گردد، طبیعتا این حجم بزرگ نقدینگی که در اختیار مردم بوده و در اختیار جامعه است تبدیل به یک کالا می گردد، یکی از همین کالا های سرمایه ای خودرو است، نقدینگی به سمت بازار خودرو می رود.

بیگلو اضافه نمود: اگر بگوییم این افزایش قیمت اتفاق نمی افتد واقعا مشمئزنماینده است.

او گفت: ما می گوییم اگر مواد اولیه در بورس و بازار آزاد قیمت گذاری می گردد، خودرو هم باید در بورس قیمت گذاری گردد، اگر قرار است خودرو قیمت گذاری دستوری گردد، در ابتدای زنجیره هم باید همین اتفاق رخ دهد که باید مواد اولیه نیز قیمت گذاری دستوری گردد.

دبیر انجمن قطعه سازان تشریح کرد: یک بار برای همواره دولت و نظام باید تکلیف خود را با صنعت خودروسازی و قطعه سازی که یک میلیون شاغل دارد، معلوم کند. امیدمان این است که در سال جهش فراوری این تکلیف به سمتی معلوم گردد که بتوانیم اشتغال را افزایش دهیم و خودروی بیشتری فراوری کنیم و بازار را آرام کنیم. این اتفاقات باعث شده که مردم از صنعت خودروسازی و قطعه سازی ناراضی باشند.

بیگلو توضیح داد: شورای رقابت پیشنهاد را با چیزهای یکه اعلام نموده داریم که بر این اساس ایران خودرو و سایپا مقداری افزایش قیمت دارند. با یک حساب سر انگشتی که انجمن خودروسازان انجام داده است بالای 50 درصد افزایش قیمت درب کارخانه باید داشته باشیم که ناشی از افزایش قیمت مواد است.

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: افزایش قیمت خودرو بدترین و آخرین راه چارهی است که می توانیم داشته باشیم و پیشنهاد می کنیم که با کنترل قیمت مواد اولیه و دادن یارانه مواد اولیه قیمت را تثبیت کنیم، سود را برگردانیم و مردم را راضی نگه داریم که این پیشنهاد قطعی انجمن قطعه سازان است که هم ما فراوری نماینده می توانیم از آن منفعت ببریم و مردم هم می توانند با یک قیمت ثابت کالا را بخرند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار ، گفت: خیلی نگران این هستیم که بازار افزایش قیمت دارد که این افزایش قیمت مشکلاتی را ایجاد خواهد نمود. 2 مشکل اساسی در صنعت خودروسازی داریم که یکی قیمت گذاری و دیگری فراوری بنزین یورو 5 است.

او اعلام کرد: فرمول شورای رقابت باعث شد 40 میلیارد تومان ضرر کنیم. از وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار گله مندیم که هنوز اقدام به تغییر قیمت نکردند در صورتی که از اسفند سال گذشته این وعده را دادند.

نعمت بخش تشریح کرد: وقتی خودروساز در حال زیان است چه توقعی از افزایش کیفیت باید داشته باشیم. مواد پلیمری، لاستیک و ... افزایش قیمت داشته است و بسته به قیمت دلار و ارز محاسبه می گردد. بین 70 تا 75 قیمت خودرو بسته به مواد اولیه است.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: شورای رقابت فرمولی داد که در آن قیمت پایه، قیمت سال 91 است.

او گفت: مواد اولیه هر 2 ماه یکبار افزایش قیمت دارد، اما قیمت خودرو 2 سال است که تغییر ننموده است.

نعمت بخش در سرانجام گفت: این اختلاف قیمت بین بازار و قیمت کارخانه باعث افزایش قیمت ها می گردد. همه اقلام خودرو در بورس است چه اشکالی دارد خود خودرو هم در بورس ارائه گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "عرضه خودرو در بورس ممکن است؟، حذف دلال با معامله روی تابلو شیشه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه خودرو در بورس ممکن است؟، حذف دلال با معامله روی تابلو شیشه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید