فستیوالی که همه مردم در آن نارنجی می پوشند، روز پادشاه هلند!

به گزارش مجله سرگرمی، روز پادشاهی هلند

یکی از جاذبه هایی که در هلند برای گردشگران در فصل بهار جذابیت دارد، روز پادشاهی هلند است. روزی که تمام مردم هلند لباس هایی نارنجی می پوشند و جشن می گیرند. آداب و رسوم خاصی در این روز تعطیل در میان مردم وجود دارد و همگی خوشحالی می نمایند. مجله گردشگری خبرنگاران به مناسبت این روز، شما را با یکی از فستیوال ها و جشن های هلند به نام روز پادشاهی هلند آشنا می کند.

فستیوالی که همه مردم در آن نارنجی می پوشند، روز پادشاه هلند!

آیا روز تولد پادشاه، تعطیل عمومی است؟

روز تولد پادشاه در کشور هلند را روز تعطیلی رسمی می دانند. این روز برای مردمان عادی این کشور، روز استراحت و خوشگذرانی است. همچنین تمام مدارس و بیشتر ادارات و مشاغل تعطیل هستند. در سال 2019 روز پادشاهی هلند به روز شنبه می افتد. به همین خاطر ممکن است که برخی از ادارات ترجیح دهند که شنبه صبح همچنان باز باشند.

در این روز خانواده سلطنتی به بازدید و تماشای یک یا چندین مکان می روند. خانواده سلطنتی در این روز، در جشن ها و مراسم هایی که توسط مردم محلی اجرا می شوند، شرکت کرده و سرگرم می شوند. اعضای خانواده سلطنتی در روز پادشاهی هلند، به میان مردم آمده و در بازی ها و جشن ها شرکت می نمایند. به همین مناسبت، مردم عامه هم می توانند از نزدیک با آن ها همراه شده و آن ها را ببینند.

در این روز مردم چه کارهایی انجام می دهند؟

در بسیاری از شهرهای هلند، مخصوصا در آمستردام، آرنهام، اوترخت و هاگو جشن روز پادشاهی هلند از بعد از ظهر روز قبل آن آغاز می گردد. برای برگزاری چنین مراسم جشنی، مردم به دور هم و در خیابان ها جمع می شوند. برخی از مردم برای فروش کالاهای دست دوم و یا کالاهایی که در این روز خواستار بسیاری دارند، به خیابان ها می آیند و بساط می نمایند. در خلال برگزاری این جشن، صحنه ها و خیابان های متعددی را برای جشن و پایکوبی آماده می نمایند. مردم کل شهر، به خیابان ها می آیند. در کنار استودیو ها و مانیتورهای بزرگ با صحنه های اجرای موسیقی جمع می شوند. این روز پر از اجراهای موسیقی با موضوع روز پادشاهی هلند است.

بسیاری از مردم در گروه های مختلف آواز مشهور هلندی با نام Het Wilhelmus را می خوانند. این ترانه شعری است که در سال 1574 نوشته شده است و زندگی ویلیام آو اورنج (ویلیام بی صدا) و مبارزه اش را برای مردم هلندی توصیف می نماید. این شعر به گونه ای نوشته شده است که گویا ویلیام نارنجی دارد خود را به مردم هلندی معرفی می نماید. بنابراین از زبان ویلیام آو اورنج بیان می گردد. نسخه های متعددی از این اشعار و نمایشنامه ها در روز پادشاهی هلند توسط گروه های مختلف تئاتری و یا در ایستگاه های رادیویی اجرا می شوند.

زندگی مردم عادی در روز پادشاهی هلند

روز پادشاهی هلند در واقع روز تعطیلی رسمی برای بسیاری از مشاغل در این کشور است. بانک ها، اداره های پست و بسیاری از مشاغل تعطیل هستند. اگر می خواهید در این روز به خرید مشغول شوید، باید خوش شانس باشید. ساعت های باز شدن مغازه ها در این روز بسیار متنوع بوده و گاهی دل بخواهی است. برخی از فروشگاه ها مانند روزهای دیگر، هر روز باز هستند. برخی از فروشگاه های دیگر هم، تنها بخشی از روز را باز هستند. برخی دیگر از مغازه ها هم، تمام روز بسته هستند.

حمل و نقل در روز جشن

از خوبی ها و مزایای حمل و نقل در روز می توان گفت که برنامه زمانبندی عادی یا ویژه حمل و نقل عمومی همچنان پابرحاست. جدای از این، به خاطر جمعیت زیاد مردم و البته طولانی شدن جشن ها تا آخر شب، قطارهای ویژه در ساعات خاص شب هم گذاشته می گردد تا مردم را پس از تمام شدن جشن بزرگ، به خانه شان بازگرداند. با این حال، اتوبوس ها و تراموایی که در مرکز شهر حرکت می نمایند، برای اینکه در میان جمعیت شلوغ، حرکت نمایند و یا گیر نیفتند، گاهی تنها مسیرهای کوتاه را طی می نمایند. اگر می خواهید از مکان های شلوغ در روز پادشاهی هلند دور شوید یا خود را به دیگر مکان ها برسانید. پیشنهاد ما سوار شدن در این اتوبوس و ترامواها بوده تا در نهایت خود را به ایستگاه های اصلی برسانید.

وضعیت رستوران ها در روز پادشاهی

برای سفارش غذا در روزهای جشن، شاید کمی اذیت شوید. به این دلیل که هر غذایی را در هر رستورانی نمی توانید سفارش دهید. بیشتر رستوران ها بسته هستند اما رستوران هایی هم که باز می شوند، تنها غذاهای مخصوص روز پادشاهی هلند را سرو می نمایند. همچنین کافه ها و رستوران ها ممکن است این زمان، زودتر از حد معمول بسته شوند.

با توجه به شلوغی خیابان ها و مسیرها، دسترسی به بسیاری از آدرس ها و مراکز شهرهای بزرگ، مخصوصا در مرکز شهر آمستردام مشکل خواهد بود. بیشتر سیستم حمل و نقل آمستردام شامل این مشکل هستند.

اگر روز پادشاهی هلند به روز یکشنبه بیفتد، روز جشن را به یک روز قبل و شنبه می اندازند و شنبه را جشن می گیرند.

جدای از اتفاقاتی که در شلوغی جشن ها ممکن است رخ دهد، بیشتر جاذبه های این روز، بسیار جذاب و شاد هستند. خانواده ها به همراه بچه هایشان در بازارچه های مختلف شرکت می نمایند. جوانان به همراه دوستان خود به جشن و پایکوبی می پردازند. در کنسرت های موسیقی شرکت می نمایند و یا بر روی قایق ها در کانال های شهر حرکت کرده و با یکدیگر با صدای بلند آواز می خوانند.

چرا تولد پادشاه را جشن می گیرند؟

به مدت سال های طولانی در هلند، روز تولد پادشاه را جشن می گیرند. همانطور که روز پادشاهی هلند جشن بزرگی بر پا می گردد، روز ملکه هم جشنی برگزار می نمایند. جشن روز ملکه از سال 1890 گرفته می گردد. در این زمان پرنسس ویلهلمینا پس از مرگ پدرش بر تخت پادشاهی می نشیند. همچنین ملکه جولیانا دختر ویلهلمینا در سال 1948 تاجگذاری می نماید. پس از آن در سال 1949 روز 30 آپریل را که مصادف با تولد ملکه جولیانا بوده را هر ساله جشن می گیرند. پس از ملکه جولیانا، دختر او بئاتریکس در تاریخ 30 آوریل سال 1980 بر تخت نشست و ملکه شد. با اینکه تولد ملکه بئاتریکس روی 31 ژانویه بود اما به درخواست او همچنان روز تولد مادرش یعنی روز 30 آوریل را به عنوان روز ملکه هلند معین نمودند و جشن گرفتند. (یادآور شویم که این روز، روز تاجگذاری ملکه بئاتریکس نیز بود.)

اما این داستان به گونه دیگری ادامه پیدا می نماید. تاکنون در تاریخ برایتان از روز ملکه هلند نام بردیم.

پس شاید از خود بپرسید که روز پادشاهی ملکه چه می گردد یا چه زمانی است؟

در همین چند سال پیش همزمان با سال 2013، به تمام مردم هلند اعلام شد که روز ملکه از سال 2014 تغییر خواهد کرد و عنوان آن، به روز پادشاهی هلند تبدیل می گردد. در نهایت از سال 2014 مردم این کشور، به جای روز ملکه، روز پادشاه را جشن گرفتند. در این تغییر عنوان یک تغییر دیگر هم دیده می گردد. روز ملکه که هر ساله در تاریخ 30آوریل جشن گرفته می شد، برای روز پادشاهی هلند به تاریخ 27 آوریل منتقل شد. دلیل این تغییر نیز این بود که ملکه به نفع پسر بزرگ خود یعنی ویلم آلکساندر (Willem Alexander) از تاج و تخت کناره گیری نمود و سلطنت را به پسرش واگذار کرد. روز تولد ویلم الکساندر هم، همزمان با تاریخ 27 آوریل است.

در زیر جدول زمان بندی روز پادشاهی هلند را در سال های آینده می خوانید:

چرا همه در روز پادشاهی هلند نارنجی می پوشند؟

پرچم رسمی کشور هلند، از سه رنگ تشکیل شده که نوارهایی افقی را تشکیل می دهند. در بالای پرچم، رنگ قرمز، سفید در وسط و آبی در پایین پرچم قرار گرفته است. در برخی از جشن هایی که به صورت ملی در این کشور برپا می گردد، می توانید رنگ نارنجی را هم ببینید. پرچم ها، پارچه هایی ریش ریش و نواری و یا نمادهایی به رنگ نارنجی در بالای پرچم ملی دیده می گردد.

این رنگ علامت خانواده سلطنتی هلند بوده که به عنوان (House of Orange-Nassau) است. تمام رنگ های پرچم ملی به همراه رنگ نارنجی در روز پادشاهی هلند استفاده می شوند. بسیاری از مردم کوشش بسیار می نمایند تا تمام نارنجی به نظر برسند. موهای خود را نارنجی می نمایند. کلاه گیس های نارنجی به سر می گذارند. لباس های نارنجی می پوشند. حتی صورت های خود را نارنجی رنگ می نمایند.

همچنین بسیاری از مردم از نمادهای سلطنتی که با رنگ نارنجی ساخته شده اند، استفاده می نمایند. تاج ها و کلاه هایی نارنجی رنگ می پوشند. حیوان شیر هم نماد سلطنتی است که رنگ نارنجی آن در این روز به چشم می خورد. اگر شما هم در چنین روزی در یکی از شهرهای هلند مانند آمستردام، اوترخت و دیگر شهرهای بزرگ آن هستید، حتما در این جشن عمومی شرکت کنید.

همراه گروه های مختلف سوار قایق ها شوید. هر چند که هلندی نمی دانید اما با گروه های مختلف هم آوا شوید. در کنسرت ها و مراسم های این روز شرکت کنید. حتی از بازارچه ها هر آنچه که دوست دارید، به عنوان سوغاتی بخرید. بهترین عکس های اینستاگرامی و شبکه های اجتماعی خود را در این روز بگیرید.

  • نکته: به عنوان یک گردشگر در کشوری خارجی، بهتر است که مدارک خود را در کیف های مخفی و کوچک با خود به همراه داشته باشید. مراقب خود باشید و در صورتی که مسئله ای پیش آمد، بتوانید مدارک کپی از پاسپورت و شناسایی خود را ارائه دهید.

منبع: timeanddate.com

iranpixfa.ir: ایران عکس | مجله ایران گردی، صنعت گردشگری و مسافرتی ایران

genarena.ir: مجله آرنا، وبلاگ تفریحی، سرگرمی و خبری

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: الی گشت
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 36431

به "فستیوالی که همه مردم در آن نارنجی می پوشند، روز پادشاه هلند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فستیوالی که همه مردم در آن نارنجی می پوشند، روز پادشاه هلند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید